Zonder adoptie is het resultaat van je duur neergezette oplossing nul komma nul.
Veel bedrijven en (vooral IT!) managers en project managers denken dat het neerzetten van een oplossing (voor een probleem of om een innovatie door te voeren) genoeg is om te zorgen dat mensen die oplossing gaan gebruiken.
Vooruit, nog een training dan, maar dat moet het dan zijn…(heel vreemd dat niemand blij keek op die verplichtte training, het was toch een prachtige oplossing?)
Het ontbrekende element is verandermanagement: zorgen dat mensen een verandering doorlopen in 5 fases, hieronder staan ze:
- Snappen waarom er veranderd moet worden
- Zelf willen (intrinsieke motivatie)
- Leren (hoe dan? sla je stap 1 en 2 over dan zitten er allemaal boze mensen bij je dure trainingen)
- Kunnen (weten hoe) en
- Blijven doen (niet terugvallen op oude methodes).
De met 20 jaar research onderbouwde en beproefde Prosci methode hanteert hiervoor het individuele ADKAR model (Awareness = snappen, Desire=willen, Knowledge=leren, Ability=kunnen, Reinforcment=blijven doen). Bijvoorbeeld alleen die knoppentraining voor een nieuw tool (K) gaan doen als aanpak, is niet handig als niemand snapt waarom of als niemand wil! (en de docent van de cursus krijgt dat ook keihard naar zijn hoofd geslingerd!)
Drie factoren staan bij veranderingen centraal: ‘snelheid van adoptie’ (hoe snel medewerkers aan boord worden gebracht), ‘uiteindelijk gebruik’ (hoeveel mensen de nieuwe werkwijze omarmen) en bekwaamheid’ (hoe effectief medewerkers zijn als ze eenmaal de overgang hebben gemaakt).
Carry4IT is gecertificeerd Prosci Change and Adoption Manager (Practisioner).
Neem contact op als u een betere adoptie voor bijvoorbeeld Office 365 zoekt.